27 de agosto de 2007


L'ALMA ARAGONESA

No ye o mesmo biachar a Grezia, no se i beyen as mesmas cosas, si se conoxe cualque cosa la suya antiga cultura, a suya mitolochía, a suya fabla clasica u moderna... u si no se en sape pon. A esperenzia será de raso diferén en un caso y en l'atro.

Aragón, a suya istoria, os suyos molimentos, os suyos paisaches... no se beyen d'a mesma traza, con a mesma güellada, con a mesma sensibilidá, si se conoxe u se desconoxe a fabla propia d'ista tierra, l'aragonés.

Amo dica lo más profundo los paisaches d'Aragón. No deseyo un atro paradiso más que un silenzioso barello en cualsiquier puesto de l'Aragón d'o Sur, u en as planas misticas, amarillencas, que rezan enta sierras azuls (sierras de Tergüel). Aquí o mundo ye una orazión sin falsas bozes. No i calen. Aquí tot fabla en aragonés. Y as más chiquetas zaborretas en as biellas ribazadas u en os mases escachaus conforman a nuestra catedral de parolas. Aquí tot reza en a fabla que amamos.

Qui aprende aragonés con o corazón aprende as parolas que conforman l'alma d'ista tierra, y puede comunicar-se con ortals y ríos, con zierzos y ausins, con planas y barellas, con biellas oliberas y carrascas, con a chen buena que abitó ista tierra, qu'encara alienta en a luz de cada cosa, que encara bibe dentro de nusatros.

Qui conoxe l'aragonés puede sentir en o más fundo as mitolochías que nos trai l'airera dende disiertos como mars u que amagan en o más preto as tronadas.

Qui aprende aragonés con o corazón puede charrar con l'alma pura d'Aragón, con bozes que son tierra y esprito. Y paz a la tardada, o sol besando lo silenzio d'o campo meditando.


Chuan Chusé Bielsa