11 de noviembre de 2010

Libertà ta o pueblo saaraui

Libertà ta o Saara Oczidental

Mapa d'a trista situazión actual
O sangrán conflicto d'o Saara, una vergüeña ta Marruecos, España, Franzia, Estatos Aunitos y a ONU, y ta tota la comunidà internazional en cheneral.

As tres vergueñas

A pesar de que no bi ha dengún conflicto simplet, y menos aquels que se refieren a dictaduras amigas, o tema d'o Saara puede esplicar-se con unas pocas ringleras tuertas. O titolar se resume fazilmén: "colonia española albandonata a la suya suerte y tornata a colonizar por un altro país". Por suposato, bi ha muita letra chiqueta en l'azarosa istoria saaraui, pero tot torna a la fin a lo mesmo, a la mesma traiduría d'o empezipio: España vendió lo destín d'o Saara Oczidental a Marruecos, cuan Franco yera dando as bocadas, y no prezisamén por caridà cristiana. La vendió porque yera vendible, ¿u alcaso as suyas granizas riquezas en fosfatos no tuvon un paper clau en os alcuerdos con Marruecos que dimpués se fizon? Ye claro, a inestabilidà d'ixos momentos no feba guaire fázil denguna soluzión arriscata, con o vezino alauí alentando en a foyeta, pero lo zierto ye que a desgraziata istoria d'o Saara empezipia con a cartera en a man. Y como tot furto traumatico a gran escala, remata con feritos, muertos, represión y un luengo curriclo de vidas umanas tacatas por una fosca trachedia, cuyos relatos de gayolas y familiars desaparexitos conforman un autentico museu d'as orrors. O rechimen marroquín no tien piedà con o Saara. Y, por suposato, a o mundo tot isto li bufa la pocha.

¿Cómo emos plegato a ista situazión? Por a suma de tres vergüeñas, u por a multiplicazión de tres culpas, cuyo resultato ye l'actual callizo ziego ta mils y mils de personas. En primeras, como ya s'ha dito, a vergüeña española, incapable de soluzionar dignamén a situazión d'una colonia a la que, en albandonar a la suya suerte, condenó ta cutio. O paper d'España en iste tema, ya dende os alcuerdos de Madrid, no ha dexato nunca d'estar miserioso. En segundo puesto, a ONU, perén incapable de dar treslau d'un conflicto, testimonio inerte e incompetén de toz os estricallos y as destrozas que as dictaduras fan sobre os colectivos más febles. A bofetada d'o rechimen marroquín a la ONU, dentrando a sangre y fuego en o campamento amán de El-Aaiún, en o mesmo inte en que se feban nuevamén conversas ta la resoluzión d'o conflicto, ye tan brutal como desacomplexata. "Charremos mientres voi inviando á polizía y exerzito..." Y ta rematar, Marruecos, cuya impunidà en l'aplicazión d'una ferria dictadura tien a suya "razón de ser" ta las potenzias oczidentals en actuar como barrache de contenzión a la espansión d'o islamismo radical. Ye zierto que sin a dictadura alauí, o movimiento "Chustizia y espiritualidà" ya aberba imitato a la revoluzión iraniana _ ya que a ixo mesmo aspira o suyo líder, Abdesalam Yasin_ y o problema d'o estremismo islamico en o Magreb s'aberba agravato seriosamén. Y a trampa mortal que ixa paradoxa implica esplica muito bien o momento actual: ta evitar una dictadura islamica, nos femos amiguez d'una altra dictadura. E imos sumando. Por o camín dexamos pueblos, cadavres, asperanzas, chens albandonatas a la suya trachedia. O Saara ye una ferita ubierta, un chilo, una rabia. Y a la fin caldrá preguntar-se: tot ixe inmenso sofrimiento d'o pueblo saaraui... ¿importa a muitos?

Pilar Rahola

10-XI-10, Pilar Rahola, "La Vanguardia". Traduzión: Chuan Ch. Bielsa.